Spring menu over og gå til indholdVend tilbage til forsidenGå til vores guide for tilgængelighed

Tab for at vinde

Når evangeliet leves, hænger tro og hverdagsliv sammen.

Tab for at vinde

Bogen opmuntrer og udfordrer læseren til at lade evangeliet forme sit hverdagsliv.

Af Kristian Mogensen, høgskolelektor i missiologi ved FIUC-CPH og DBI

En bog, der har betydet noget for mig, er bogen Gaining by losing af J. D. Greear. Her konkretiserer han Jesu ord om hvedekornet, der kun bliver til en ny plante med flere korn, når det lægges i jorden og dør (Joh 12,24). Sådan forkynder, underviser og lever de evangeliet i The Summit Church i North Carolina, hvor Greear er præst. Evangeliet er hver dags livsnæring. ”Evangeliet er ikke kun udspringsvippen; det er poolen.” Evangeliet er hele min erfaring i vandringen med Gud, hvor jeg kan ånde og udfolde mig med det, Gud har givet mig. Åndelig vækst sker kun når vi dykker dybere ned i evangeliet og ”i hjertet gribes af ærefrygt og forundring over de 10 milliarder skridt, Gud tog mod os, da han kom for at redde os i Kristus.” Her opmuntres min tro ved rigdommen i Guds nåde, som jeg har i Kristus, der blev fattig for min skyld, for at jeg kan blive rig ved hans fattigdom (2 Kor 8,9). Her finder jeg værdi, glæde og frimodighed. Her flyttes fokus fra selviskhed til taknemlighed og glæde ved at dele Jesu nåde med andre.

Bruge evner til andres gavn
I The Summit Church hjælpes mennesker til tro på Jesus og udrustes til at ”forlade deres komfort for at demonstrere evangeliets skønhed og kraft” udenfor menigheden (Heb 13,13). Det er befriende at læse om, hvordan de opmuntres til at lade evangeliet forme dagliglivet, så Gud får lov at bruge deres evner og uddannelse som midler til at velsigne mennesker og samfund. Her er fokus ikke løn og selvrealisering. Det er lærerigt og udfordrende for min tro at læse om, hvordan de udrustes og udfordres til at flytte hen, hvor de gavner Guds rige bedst, så mennesker, der ikke kender Jesus, kan lære ham at kende og blive hans disciple. Konkret betyder det, at The Summit Church har ’mistet’ mange dygtige aktive medlemmer. Teams på 15, 20, op til 50 er rejst til nye steder for at arbejde, øve omsorg, vidne og bygge menighed. Det er hårdt at ’miste’, men hver gang er nye kommet til, andre har taget ansvar og ved Guds nåde har 1000 menighedsplantere fra menigheden plantet 250 nye menigheder lokalt og internationalt. Evangeliet om Jesus giver liv! Bogen opmuntrer og udfordrer mig til ikke at leve for mig selv, men for Jesus, der døde og opstod for mig!